Het echte backpacken is begonnen! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu Het echte backpacken is begonnen! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu

Het echte backpacken is begonnen!

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

21 Oktober 2014 | Panama, Panama-stad

Lieve Allemaal!

Sinds de laatste keer dat ik schreef is de vorm van reizen heel anders. Waar ik met Djoser in kon stappen en alles voor me geregeld werd, er werd me zelfs vertelt waar en wanneer ik foto's 'moest' maken, begon twee weken geleden het 'echte' backpacken.

Jens ontmoette ik in San Jose - Costa Rica waar we de volgende dag de bus naar Manuel Antonio namen. Dankzij de tip van papa en Marja sliepen we in een leuk hostel met heerlijk ontbijt waarna we vroeg vertrokken voor een prachtige wandeling door Parque Nacional Manuel Antonio waar de jungle tot op het strand reikt. Terug van onze wandeling begon het te regen en kwam het uren lang met bakken uit de hemel en viel de stroom uit. Bij kaarslicht aten we in het hostel en lazen we een boek.

Van Manuel Antonio reden we naar Monte Verde waar we met OPEN armen ontvangen werden door een fantastische man in Casa Tranquilo. We bespraken een Canopy tour die we de volgende ochtend drie keer verzetten vanwege het slechte weer. Uiteindelijk knapte het rond het middaguur op en begonnen de zenuwen voor mij. Met hoogtevrees een Tarzan swing en Canopy tour is een hele opgave! Jens filmde mijn Tarzan swing en ik durf het filmpje niet te delen, ik heb nog nooit zo hard gegild!!! De Canopy tour was prachtig! De volgende dag liepen we 's ochtends door de cloud forest van Monteverde waarna we de bus terug naar San Jose namen. Ro, de man die ons met open armen ontving, wilde ons niet laten gaan. Hij heeft alles uit de kast gehaald, 'de komende 25 jaar rijden er 'helaas' geen bussen, jullie moeten blijven'! Na al zijn contactgegevens te hebben opgeschreven en een hele dikke knuffel en kus mochten we dan toch gaan.

Na een nachtje San Jose namen we de bus en boot naar Tortuguero, een dun strookje toeristisch land met aan de ene kant rivier en aan de andere kant zee. Door de gouden tip van twee Nederlanders boekten we een tour bij Ernesto, een ongelooflijk leuke man die zonder motor en alleen met ons twee (de motorboten met tien man aan bord zagen we veel) vier uur lang over de rivier voer, vertelde en ons prachtige natuur en veel dieren liet zien. 's Avonds zagen we een schildpad, van 1.20 meter en 105 kilo, eieren leggen op het strand en hielpen we een baby schildpadje naar zee.

Ernesto had voor de volgende dag een plekje op een boot gereserveerd zodat we in drie uur van Tortuguero naar Moin voeren ipv een omweg over land. Het eerste uur kwam het met bakken uit de hemel en Jens en ik waren de gelukkige die voorin mochten zitten. Met een poncho aan en zonnebrillen op omdat de regen zo hard in ons gezicht sloeg doorstonden we het eerste uur. Na dik een uur varen werd het droog, net als de rivier. De kapitein moest de boot uit omdat het water te ondiep was om de motor te laten draaien, hij heeft de boot een heel eind moeten duwen. In Moin hadden we de bus naar Puerto Limon en van Limon namen we de bus naar Puerto Viejo, een gezellig 'surfers dorpje'. In Puerto Viejo huurden we een fiets en fietsten we 25 km langs de prachtige kust.

Vanuit Puerto Viejo reden we naar Sixaola waar we over een oude brug de grens lopend overstaken naar Panama. Binnenkomen in Panama was nog lang zo makkelijk niet. Bij de grens wilden ze bewijs zien dat we Panama weer uit zouden gaan en dit kon volgens deze 'vriendelijke' man alleen door een vliegticket vanuit Panama te laten zien en die hadden we niet... Of we even mee wilden komen. Buiten werd iemand op wacht gezet en wij werden in een kamertje geroepen waar twee mannen zaten. Na wat gepraat deed deze 'vriendelijke' man mij een 'oneerbaar voorstel'. Ineens sprak ik geen Spaans meer :) 'no entiendo'. Gelukkig hoefde ik niet in natura te betalen en mochten we twintig dollar betalen als we deden of er niets aan de hand was en we opnieuw in de rij wilde gaan staan waar we eindelijk ons visum kregen!

Bocas del Toro was ons eerste bestemming in Panama. Toeristisch dorp met prachtige stranden! De eerste avond sliepen we op het nauwelijks toeristische en prachtige Isla Bastimentos waar niets te beleven was en we dus de hele avond heerlijk in de hangmat hingen, de tweede nacht in Bocas, waar we een drankje dronken in de leuke tent Iguana.

Vanuit Bocas gingen we naar het 'beladen' Boquete waar we kozen voor een hostel recht tegenover de politie ;) en een hele lieve en betrouwbare gids (achterop de motor bij marinier David :)). We liepen het beruchte El Pianista pad wat prachtig was maar waar we veel dachten aan Lisanne en Kris. Na een lekkere lunch deden we een koffie tour waar we veel leerden en heerlijke koffie dronken.

Via El Valle, een dorpje in de krater van een vulkaan, zijn we vandaag aangekomen in Panama stad. Ons hostel zit in het prachtige oude gedeelte waar vandaan je een prachtig zicht hebt op de skyline!

Morgen gaan we de stad verkennen en kijken bij het enorme Panama kanaal! Donderdag of vrijdag stappen we op de boot om in een dag of vier via de San Blas eilanden naar Cartagena in Colombia te varen!

Kortom het 'echte backpacken' bevalt me heel goed! Ik ben ongelooflijk aan het genieten!

Liefs,

Lotte

  • 21 Oktober 2014 - 06:52

    Jolijn:

    O jaaa! Lotte is aan het genieten en heeft de tijd van haar leven! En wat een avonturen! Blijf genieten meid. Liefs Jolijn

  • 21 Oktober 2014 - 08:05

    Alexandra:

    Ha Lot, wat fijn dat je zo aan het genieten bent!! Mooie verhalen :) dikke knuffel, ook voor Jens! Liefs

  • 21 Oktober 2014 - 08:19

    Helma Ruijgrok:

    Lieve Lotte

    Fijn om te weten dat het goed gaat en dat je geniet,
    Niet zeeziek worden en gauw weer schrijven.
    Liefs ook van Bart,
    Helma

  • 21 Oktober 2014 - 08:52

    Kirsten:

    GAAF!!!!!

  • 21 Oktober 2014 - 08:58

    Bert En Gerda:

    Hey Lotte,

    Je bent weer een stukje verder gekomen met de reis!
    Erg leuk om te lezen, fijn dat je er zo van geniet.
    Uiteraard willen we natuurlijk het filmpje zien waar jij zo op gilt, dat willen wij wel eens horen!
    Blijf vooral genieten en vooral veel plezier, het is je gegunt.

    Veel liefs Bert en Gerda

  • 21 Oktober 2014 - 09:03

    Je Mams:

    Lieve Lot
    Het was al erg leuk om je zondag "LIVE" te zien/spreken en de "gewone" dingen met je te delen!! Maar dit verslag te lezen van alle mooie avonturen die je meemaakt is ECHT WAANZINNIG.... Ik geniet mee op de IPAD. (Prachtige plaatjes)
    Dikke zoenen voor jullie!!
    En...Genieten!!!!

  • 21 Oktober 2014 - 09:48

    Marleen Keus:

    Mooie avonturen Lot!! Heel leuk om te lezen! :D
    Embrace the journey en geniet!! Liefs

  • 21 Oktober 2014 - 10:00

    Steef:

    Toffe avonturen Lot. Ik ben jaloers, maar niet voor lang...;-)

    Kus uit marrakesh

  • 21 Oktober 2014 - 10:43

    Fleur:

    Wat klinkt dat allemaal ontzettend goed Lot! Geniet van alles wat je meemaakt en doe de groetjes aan Jens. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag!

    Liefs uit het regenachtige Leiden

  • 21 Oktober 2014 - 10:56

    Lauran:

    dd

  • 21 Oktober 2014 - 11:31

    Frieda:

    Lieve Lotte,

    Klinkt geweldig allemaal!
    Heel avontuurlijk, leerzaam en afwisselend.
    Het stukje over Monte Verde kon ik mij wezenlijk voorstellen omdat ik daar met Josien ook geweest ben. Ook de Tarzan Swing gedaan (alleen zonder gillen (knipoog)). Klasse van je dat je jezelf uitgedaagd hebt met jouw hoogtevrees!!
    Geniet verder Lotte. Ik zie jouw volgende verslag met plezier tegemoet!
    XXX Frieda

  • 21 Oktober 2014 - 11:35

    Marion:

    Hey, Lotte

    Leuk om te lezen. Heerlijk om met je rugzak op pad te zijn, 'uit je rugzak te leven," ( gaat steeds lekkerder ruiken

  • 21 Oktober 2014 - 13:11

    Ayla:

    Lieve Lotte,
    Wat onzettend leuk om te lezen, het klinkt heerlijk! Ik krijg er spontaan zin van om ook zo'n reis te plannen, maar helaas is dat nog niet erg handig ;) Ik ben onzettend benieuwd naar de foto's en vooral het filmpje bij al deze mooie verhalen. Heel erg veel plezier!
    Liefs, Ayla

  • 21 Oktober 2014 - 16:18

    Sylke:

    Wauw lieverd. Tijdens het lezen voelt het net of ik mijn eigen Costa Rica - trip opnieuw beleven. Gaaf hoor! En ook ik wil natuurlijk dat filmpje zien als je terug bent! Kan niet wachten...
    Ben blij om te lezen dat je zo ontzettend aan het genieten bent van je avontuur! Blijf daar vooral mee doorgaan!

    Dikke kus.

  • 21 Oktober 2014 - 16:44

    Marja:

    Wat een ontzettend enthousiaste verhalen. Lotte! Leuk om zo te volgen. Costa Rica roept prachtige herinneringen op, leuk!! En dan dat verhaal over het corrupte Panama, dan liever 20 dollar.....
    Uit alles lezen we dat je enorm geniet! Ga zo door. Heel veel liefs, ook voor Jens

  • 21 Oktober 2014 - 16:50

    Gerard:

    Ha Kanjer, klinkt echt geweldig. Die kreet op dat filmpje bij de tarzanswing. Mocht je ooit nog eens een oneerbaar aanzoek krijgen, zou ik die nog een keer proberen. Maar wat heerlijk om te lezen dat je zo geniet. Zo,n mooi land dat Costa Rica. Krijgen ook weer zin om daar nog een keer naar toe te gaan en zeker met zulke tips als die van die gids in Tortuguero. En dan binnenkort op naar Bolivia en jouw oude bekende. Geniet er nog zeer van, groet aan Jens en ik kijk uit naar jouw volgende verhaal maar net zo naar jouw terugkomst. Heel veel liefs, hou van jou en tot apps of skypes.

  • 21 Oktober 2014 - 19:10

    Sylvia & Lauran:

    Die lotte, lekker op avontuur. Je grenzen opzoeken en verleggen. Goed bezig hoor!! Pas goed op jezelf en geniet, dag lieve meid. Wij werken wel hoor. Het is je gegund, stoer hoor. Houdoe

  • 21 Oktober 2014 - 22:14

    Cilla:

    Lieve Lot,
    wat een mooie verhalen!! Geniet geniet geniet!!
    Xx

  • 22 Oktober 2014 - 09:13

    Marloes:

    Lot!!

    Wat een leuke verhalen lees ik hier! Volgens mij bevalt het je en vermaak je je prima!
    Ik wordt er wel een klein beetje jaloers van hoor ;), maar je hebt het verdiend!!
    Lekker genieten daar!

    Ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Heel veel liefs, X

  • 27 Oktober 2014 - 21:32

    Frans Van Erkel:

    lieve lotte,via je moeder mag ik mee genieten van je spannende reisverhalen. kijk weer uit naar je volgend verhaal vanuit panama. liefs van frans van erkel

  • 31 Oktober 2014 - 17:10

    Aafke Buitelaar:

    Hoi Lotte,
    Wat een prachtige ervaringen doe jij op zeg en leuk om erover te lezen! Het ga je goed op je verdere tochten en blijf vooral genieten. Heel veel liefs van Ton en Aafke

  • 05 November 2014 - 12:39

    Jeroen:

    Hoi Lotte,

    Zo te lezen heb je veel moois gezien en beleefd. Afgelopen maandag was ik terug in Nederland na 3 weken Panama. Ik ontmoette vandaag jouw moeder (mijn collega) en ze vertelde over jouw reis.
    Het had leuk geweest als we elkaar nog ontmoet zouden hebben.
    El Valle heb ik een tijdje gezeten. Zo ook Gomarca de Kuna Yala waar ik een week op verschillende eilandjes mijn hangmatje installeerde. Jij was daar aan het zeilen vertelde ze.
    Jij reist nu door naar Bolivia, La PAz. Ik wil je wijzen op een mooi project voor straatkinderen waar ik in 2007 veel spullen aan doneerde. Het project heet Allalay (im cold), een woord in Quetzua/Aymara.
    Zij bieden straatkinderen een veilig dak, medische zorg (afkicken) en een toekomstperspectief met scholing en baan. Vanuit Europa waren er toen meerdere vrijwilligers bij betrokken. Zij hebben in LA Paz een kantoor en locatie, maar buiten de stad zijn er andere locaties (ver weg van de drugs...)
    Verder woont er een vriend van mij in LA Paz sinds 9 jaar. Hij was docent en zelfs directeur van het lokale taalinstituut. Je kunt hem op mijn facebook vinden onder de naam Roeland Pitte.
    Hij is behalve een mooi mens vast ook op de hoogte van La Paz en omgeving.
    Ik wens je veel happy travels en mooie ontmoetingen en als je nog iets wilt roepen of vragen dan hoor ik je graag. groeten, jeroen verkaik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Lotte

Actief sinds 15 Nov. 2008
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 38645

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 16 December 2014

Van Guatemala stad naar Rio de Janeiro

12 Februari 2009 - 13 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: