Een maandje van huis - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu Een maandje van huis - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu

Een maandje van huis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

17 Maart 2009 | Bolivia, Sucre

Lieve Allemaal,
Alweer een maandje in Bolivia. Jeetje wat gaat dat snel. De afgelopen week ook weer veel gedaan. Omdat het hier allemaal geen drol kost nemen we het er extra van. Lekker lunchen of uit eten is dan ook zeker geen uitzondering. Zo zijn we regelmatig te vinden in Sol y Luna waar te veel lekkers op de kaart staat. We doen ons best ook bij andere tentjes zoals Baneis en Cafe Beirut te eten of wat te drinken maar Sol y Luna blijft ons keer op keer roepen.

Shoppen doen we ook regelmatig. Dat kan ook haast niet anders gezien het feit we over een grote winkelstraat, de Prado, van en naar Spaans gaan. Tijdens één van ons wandelingetjes over de Prado vonden we tot ons grote spijt een winkeltje met heerlijk chocolade. Chocolandia. Op wat lekkere repen en bonbons voor Elsa na kochten we ook een enorme pot Nutella. Jeej! De tijd van droog brood hebben we voorgoed achter ons gelaten. Dat was de eerste twee weken behoorlijk afzien.

Ook hebben we ons eerste echte Boliviaanse stapavond achter de rug. Na een heerlijke cocktail in, je raadt het al, Sol y Luna zijn we op aanraden van de Lonely Planet naar de RamJam gegaan. Een leuke tent, een leuke avond. Toch moet ik na een maand nog altijd wennen aan de Boliviaanse mannen.

Na het stappen heerlijk uitgeslapen. Al is mijn bed nodig toe aan een nieuw matras, de veren prikken me werkelijk overal. Uiteraard stond er een heerlijk ontbijtje op ons te wachten met ei, een heerlijke smoothie en lekkere broodjes. Na het ontbijt nam Elsa ons mee naar een hostel waarvandaan we een prachtig uitzicht over La Paz hadden. Twintig foto’s verder hebben we een trufi naar beneden genomen en zijn we gaan kijken bij het nieuwe appartement van Lenny. Op de 14de etage hadden we die dag alweer een adembenemend uitzicht over de stad. Aan het eind van deze maand gaat Lenny ons helaas verlaten. Als huisgenootje dan want met zijn drieën hebben we het heel erg leuk.

‘s Avonds zijn we na wat gedronken te hebben met Alvaro, ons Spaans leraar, en Peter een Duitse jongen op bed geploft en hebben we ons net gekochte dvd’s gekeken. Heerlijk!
Zondag vroeg op omdat we om half 11 een afspraak met Helen, ons stagebegeleidster, hadden. Ze zou ons het een en ander vertellen over de geschiedenis en politiek van Bolivia. Na deze introductie hebben we op de markt avocado en heerlijke vruchten van een cactus gekocht om ’s avonds een heerlijke salade te maken.

Maandag hebben we rustig aan gedaan en heerlijke de hele middag in het zonnetje ons huiswerk gemaakt en lekker gelezen. ’s Avonds hebben we ons eerste Salsa les gehad. Er leuk maar lang zo makkelijk nog niet.

Dinsdag vonden we het tijd om een ander gedeelte van La Paz te zien dan we tot nu toe gezien hadden. Via het prachtige Plaza Morillo en het regeringsgebouw van Evo Morales zijn we naar Calle Jaén het oudste straatje van Bolivia gelopen. Wat een mooi en kleurrijk straatje. Je waant je in een hele andere wereld. Na op een gezellig binnenplaatsje wat gedronken te hebben zijn we naar twee verschillende musea gegaan. Museo de Instrumentos Musicales en Museo de Etnografia y Folklore.

Woensdag hadden we een afspraak met drie mensen van het project waar we stage gaan lopen. We willen aan de hand van muzisch agogisch een soort workshop ontwikkelen voor de kinderen op CI met een laag zelfbeeld. Ook zullen we één op één gaan werken met de kinderen van CI. Over twee weken moeten we een plan in het Spaans inleveren en presenteren. Ik ben benieuwd en heb er erg veel zin in!

Ook donderdag hadden we Salsa les maar nu in Sol y Luna. Dit viel echter tegen en daarom gaan we deze week bij twee andere dansscholen kijken.

Zaterdag zijn we met Maureen naar het Museo de la Coca geweest. Klein maar veel informatie en erg interessant. Zo las ik bijvoorbeeld dat er tot 1914 cocaïne in Coca Cola heeft gezeten. De rest van de middag hebben we met Lenny en Elsa over een enorme marktgezworven.

Zondag en maandag heb ik de hele dag ziek op bed gelegen. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Alles maakte me misselijk en dus heb ik in gedachte een hockeywedstrijdje met mijn Dames 2 gespeeld. Ik voelde me vreselijk beroerd maar Elsa maakt een hoop goed. Wat een lieverd is ze toch. Ze geniet van ons gezelschap en vindt het heerlijk ons te vertroetelen en te bemoederen. En wij op ons beurt genieten er van vertroeteld en bemoederd te worden.

Liefs,

Lotte!