Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

24 Maart 2009 | Bolivia, Sucre

Lieve Allemaal,

na een maand in Bolivia was het tijd voor een dipje. Helaas is Bolivia niet alleen maar leuk. Buiten het feit om dat Bolivia een heel erg mooi land is en het onwijs gaaf is in zo´n geheel andere cultuur voor 5 maanden te mogen leven, zijn er ook minder leuke kanten. Bolivia is naar de maatstaven van Nederland een heel onhygienisch land waar het vlees aan haken buiten in de zon hangt en waar de kinderen thuis niet geleerd wordt je tanden te poetsen of je handen te wassen. Bij alles wat je wilt eten moet je nadenken of het wel verstandig is en veel mensen zijn niet te vertrouwen. Zondag en maandag was ik behoorlijk ziek geweest en na drie dagen beter te zijn begon het weer van voor af aan. Juliet was al 5 dagen niet lekker en dus zijn we naar de dokter gegaan. Ze heeft een darminfectie en zit aan de medicijen. Ook miste ik Nederland en de mensen en mijn gewoontes thuis. Kort om het was gewoon even allemaal stom, om het netjes uit te drukken.

Gelukkig ging het zaterdagochtend weer een stuk beter en vertrokken Juul, Lenny, Maureen, Elsa en ik voor een weekend relaxen. Opgevouwen in een minibusje (ik ben echt te lang voor dit land) gingen we opweg naar Urmiri. Een plaats midden tussen de bergen met alleen een hotel en warmwaterbronnen, verwarmd voor een hoger gelegen vulkaan. Voor 35 euro een weekend all inclusive in een heerlijk hotel, wat wil je nog meer!?

De omgeving is werkelijk prachtig, de warmwaterbaden genieten, de zon warm, het eten heerlijk, de sauna precies goed en de mensen aardig. Na een rot week was het super fijn niets te hoeven en een gezellig weekendje met de ´meiden´ weg te zijn. Even weg van het drukke La Paz.

´s Avonds na het eten met een kop thee zitten kletsen bij de openhaard maar voor 11 uur ons bed in want alleen tussen 18.15 en 23.00 is er electriciteit en midden tussen de bergen zonder enig licht van de stad is het dan wel erg donker om op de tast je tandjes te poetsen en je pyjama te zoeken.

Zondag hebben we een stuk gewandeld door de prachtige omgeving, nog een heerlijke lunch mee gepikt en weer naar huis gegaan. Het was een heerlijk weekend!

Maandag voor de tweede keer gaan werken op het project CI. ´s Ochtends met kinderen van 2 tot 6 en ´s middags met kinderen van 6 tot 12. Al in het eerste half uur viel mij veel op. Niet alleen de baldadigheid van de kinderen en het niet samen kunnen spelen maar ook de bruine en verotte tanden van de kinderen. Met ons stagebegeleidster, een vrouw van 30 uit Ierland, waar ik het erg goed mee kan vinden, hebben we vooral geobserveerd. Al heel snel bleek dat er een hoop anders kan en eigenlijk ook wel moet. Ik heb er heel erg veel zin in en alle vertrouwen dat wij hier iets goeds kunnen doen. Vandaag werken we alleen op de middaggroep en morgen gaan we kijken en voor het eerst werken op het project 136. Een hoop leuks in het vooruitzicht!

Liefs,

Lotte

  • 24 Maart 2009 - 16:13

    Carlijn:

    Lieve Nicht,

    Ook ik heb er alle vertrouwen in dat jij veel voor de kids kan betekenen! ZET HEM OP!

    Hou nog steeds van je! ;)

    xxxx je nichtje
    Carlijn

  • 24 Maart 2009 - 16:30

    Yvon:

    Keep on smiling sweety! Want lachend ben je het mooist :-)

  • 24 Maart 2009 - 16:39

    Steef:

    zo lot weer veel meegemaakt. ondanks dat het even tegenzat weer veel positiviteit bij je. zo ken ik je!!
    ga zo door en geniet, en vooral veel mooie weekendjes hebben he

    kus steef, lex, brent en mini me

  • 24 Maart 2009 - 16:41

    Hannie:

    Hoi Lotte, gelukkig zijn jullie weer een beetje opgeknapt. Sprak Juliëtte net via MSN. Toch wel prettig dat jullie tijd vrij maken om ook hele leuke dingen te kunnen ondernemen.
    Heb net de foto's gezien van afgelopen weekend, niet slecht! Veel succes de komende weken.
    Gr. Hannie en Henk.

  • 24 Maart 2009 - 17:06

    Robert Zalme:

    Maar regen heb je soms nodig om van de zon te kunnen genieten... ;)

  • 24 Maart 2009 - 17:54

    Frank, Nanny En Kids:

    Hoi Lotte, Wat jammer dat je ziek bent geweest. Nu (na zo'n weekend) kan je er hopelijk weer helemaal tegen. Zo te lezen heb je daar ook nog veel goed werk te doen. Maak nog maar veel plezier. Wij denken aan je.
    Groetjes

  • 24 Maart 2009 - 17:58

    Ladies Van Paasen:

    heb je net nog gemaild om je op te beuren maar als ik dit zo lees komt t allemaal wel goed, dikke kussen

  • 24 Maart 2009 - 19:18

    Helma En Marit:

    Lieve Lotte,

    Gelukkig ben je weer uit je dip!
    Wees maar voorzichtig met wat je eet, twee keer ziek in zo'n korte tijd is wel genoeg!!
    Maiskoekjes kunnen we je niet sturen, maar je komt er maar heel veel eten over vier maanden!!
    Veel liefs Helma

    Lotteeeee!
    Ik mis je!
    En ik hoop dat je het heel leuk hebt daar.
    dikke kus Marit
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 24 Maart 2009 - 19:30

    Roel:

    Hallo Lotte,

    Sterkte daar! Ik ben net terug uit Aussieland en ik ga liever nog 2 maanden weg.
    Ik hoop dat jij dat ook kan zeggen achteraf.

    Veel plezier en succes met je project.

    Groeten van Roel

  • 24 Maart 2009 - 20:24

    Lotte:

    Lieve Lot,

    Wat een avonturen. Ook de dipjes en minder leuke dingen horen nou eenmaal bij zo'n spannende reis. Gelukkig gaat het meestal daarna weer stukken beter en moet je je lekker focussen op alle leuke dingen die komen gaan!

    Blijf genieten lieverd!

    Ik denk aan je!

    Dikke kus

  • 24 Maart 2009 - 20:41

    Eline:

    Hoi Lotte,

    Vervelend dat je ziek bent geweest en het even wat minder vond.
    heb bewondering voor je dat je daar bent.

    komend weekend ga ik naar MM, ik vind het nu al jammer dat je er niet bent :)

    geniet nog van je reis!
    liefs Eline

  • 24 Maart 2009 - 21:16

    Remy:

    Lot,

    doe mij ook zo'n rsort voor weinig. ;P
    Goe dom je leuke verhaaltjes te lezen ondanks dat ik er op het moment niet zo veel tijd voor heb.

    Remy

  • 24 Maart 2009 - 22:18

    Joost:

    zet hem op Lotte :D ik ben trots op je!! en de rest van dames 2 ook :)

    dikke kus

  • 25 Maart 2009 - 10:53

    Petra, Marcel & Kids:

    Lieve Lotte,

    ik weet uit ervaring dat inderdaad na de eerste weken van verbazing en van het één in het ander rollen er een tijd komt dat je even iedereen en alles mist! Maar als ik zo je avonturen lees en jouw kennende laat je je niet zo gauw kisten, en dat blijkt ook al weer uit je bericht!
    Laat het balen maar ook toe, dan geniet je daarna weer extra!

    Veel succes en plezier.

    dikke kus van de meiden (die er overigens helemaal niets van begrijpen dat jij niet in Rijswijk bent....)

    groetjes, Petra

  • 25 Maart 2009 - 17:33

    Sylke:

    Lieve Lot,
    Wilde iets schrijven waar je egt iets aan hebt en wat ook nog niemand anders heeft geschreven. Maar dat is erg lastig als er al 14 mensen eerder hebben gereageerd:S! Dus ik ga gwoon niet over je dipverhaal beginnen, maar je heel veel plezier, succes en geluk wensen met het stagelopen! Klink iig als iets waar jij helemaal je ei in kwijt kunt:)! Hopelijk blijft op die manier het zonnetje voorlopig schijnen;)!

    Dikke kus voor jou!

  • 26 Maart 2009 - 23:05

    Gerard:

    Ha lieve lotte, wat een wereld van verschil tussen Bolivia en nieuw zeeland. Hier geen armoede, alleen overweldigende natuur met een beperkt aantal mensen. Met zo weinig mesen op een plek worden mensen vanzelf weer aardig en vriendleijk voor elkaar. Wel triest te zien hoe wij onze aarde beschadigen als je die prachtige natuur hier ziet. Lieve Lotte, het is zo,n platitude maar het hoort er vast bij zo,n dip. Al is dat altijd prettiger achteraf constateren dan op het moment zelf. Ben wel erg benieuwd naar jullie aanpak als ik hoor wat jullie observeren bij de kinderen daar. Heb je net een uitgebreide mail geschreven, maar ook nog maar even in het openbaar: ik hou zeer van je en ben trots op jou en hoe je je redt. Dikke kus vanuit Wanaka Lake in Nieuw Zeeland.

  • 27 Maart 2009 - 20:17

    Frieda:

    Lotte, jouw foto's en jouw verhalen blijven voor mij één groot avontuur ook ..... met de minder mooie kanten ervan. Maar.... ook dat maakt jou rijk!! Ik kan mij heel goed voorstellen dat je beseft hoe goed wij het in Nederland eigenlijk hebben. Zeker als je kijkt naar de ontwikkeling van de kinderen onder die omstandigheden. Maar ook dan zie je (hoop ik), dat ook die kinderen blij kunnen zijn.
    Lotte blijf alles met open mind ervaren! Maar jou kennende zal je dat zeker doen.
    Ik blijf je volgen!

    Kus
    Frieda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2009

Laatste foto's

14 Juli 2009

Mijn thuis komst

09 Juli 2009

Laatste berichtje vanuit Bolivia

28 Juni 2009

Lago Titicaca, Isla del Sol y Copacabana

26 Juni 2009

Oma Rosita
Lotte

Actief sinds 15 Nov. 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 38707

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 16 December 2014

Van Guatemala stad naar Rio de Janeiro

12 Februari 2009 - 13 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: