Zuid Amerika - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu Zuid Amerika - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu

Zuid Amerika

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

17 November 2014 | Bolivia, La Paz

Lieve Allemaal!

Bedankt voor alle lieve reacties! Zo leuk om te lezen!

Ik zag dat het een tijd geleden is dat ik geschreven heb, de hoogste tijd dus voor een nieuw verslag. Ik was gebleven in Panama en ben inmiddels in Bolivia dus ga er lekker voor zitten ;)

Twintig oktober kwamen Jens en ik aan in Panama stad en kozen ervoor om een hostel te zoeken in het oude gedeelte van de stad. Dit bleek een goede keus, Casco Viejo is prachtig met een ongelooflijk mooi zicht op de skyline van het nieuwe centrum. In Panama stad was ik enorm onder de indruk van het Panama kanaal! Een kanaal dwars door Panama om de Pacific ocean met de Caribische zee te verbinden om schepen op deze manier een enorme omweg te besparen. Ze betalen wat maar dan hebben ze ook wat. Aangekomen bij het Panama kanaal zagen we een enorm schip door de sluizen van Miraflores varen. Heel indrukwekkend!

Na Panama gingen wij, met enige vertraging, het paradijs tegemoet! Op een zeilboot met in totaal zes man voeren we van Panama naar Colombia via de adembenemend San Blas eilanden. Het googlen meer dan waard! Witte zandstranden, palmbomen, onbewoonde eilandjes, eilandjes zo klein dat je er alleen even in de zon uitrust tijdens het snorkelen, zwemmen of kajakken. Paradijs!

Na de San Blas eilanden voeren we drie dagen zonder iemand te zien. Behalve helderblauwe zee, vliegvissen, dolfijnen, een schildpad, prachtige zonsondergangen en nog mooiere sterrenhemels. Het is niet te beschrijven hoe mooi het is om 's ochtends vroeg je bed uit te komen, in je pyjama het dek op te klimmen en daar in het ochtendlicht wakker te worden opzoek naar dolfijnen. Onbeschrijflijk!

Helaas was het niet alleen maar leuk en werd ik zeeziek maar dat was het allemaal meer dan waard. Gedurende deze vijf dagen op zee wasten we af in zee, douchten we in zee en wasten we ons haren in zee. Een hele mooie ervaring.

Na vijf dagen varen kwamen we aan in Cartagena, Colombia. Een lieflijk koloniaal stadje waar we rond wandelden, fietsten op en langs de oude stadsmuur en prins Charles en Camilla ervoor zorgden dat we het fort niet konden bezoeken.

Van Cartagena vlogen we naar Bogota omdat dit goedkoper en vele maler sneller was dan met de bus. In Bogota gingen we naar het prachtige goud museum en namen we en treintje naar boven waar we, toen de wolken even weg waren, zicht hadden op de enorme stad (7,4 miljoen inwoners). Met de kabelbaan gingen we naar beneden. De volgende dag deden we een graffiti tour door de stad wat heel leuk en interessant was.

Van Bogota gingen we met de bus via Neiva naar San Augustin waar we per ongeluk in een hostel met gratis wiet en een 'special tour' terecht kwamen dankzij een behulpzame Duitser die dacht dat wij Nederlanders vast en zeker opzoek waren naar dit 'drugs' hostel. Omdat we vrij kort de tijd hadden zagen we door middel van een jeep tour in een dag tijd de mooiste en belangrijkste bezienswaardigheden van San Augustin waarna we doorreden naar Popayan.

Vanuit Popayan reden we richting de grens van Colombia en Equador waar we zonder enige moeite Equador binnen kwamen. Na een dag reizen kwamen we aan in Otavalo, bekend om de enorme markt. Het was prachtige om te zien hoe de inwoners hun spullen uitstalden en probeerden te verkopen.

Na Otavalo was het nog maar een paar uurtjes naar Quito waar we een dagje zouden zijn om vervolgens van Quito naar Lima, Peru te vliegen. Van Lima gingen we, ik nu toch wel erg ongeduldig omdat ik na vijf jaar niet kon wachten Elsa weer te zien, via Arequipa, Puno, het Titicacameer en Copacabana eindelijk naar La Paz!

Elsa wist dat ik ergens in november zou komen maar had verwacht dat ik van tevoren even zou bellen. Dat Jens en ik ineens voor de deur stonden was dan ook een enorme verrassing. Net een uitzending van Vermist! Ik belde aan. Elsa vroeg, wie is daar? Ik zei Loticita. Loti? Vroeg Elsa. Daarna hoorden we gillen en rennen, deed ze de deur open en werd ik overladen met knuffels en zoenen. Wat was ze blij! En ik ook maar dan op zijn nuchtere Hollands ;)

De afgelopen dagen waren en feest van herinneringen en herkenning, al is er een hoop veranderd de afgelopen vijf jaar. De wijk waar Elsa woont is een hele gewilde en welvarende wijk geworden met supermarkt (daar moest ik vijf jaar geleden nog een uur voor reizen), een bioscoop een fitnesscentrum en drie prachtige, moderne kabelbanen die dienen als transportmiddel om makkelijk, snel en met een prachtig uitzicht in de stad te komen.

Woensdag 12/11 heb ik samen met Jens mijn lieve vriendinnetje en collega van het vliegveld gehaald. Na een weekje bij Elsa te zijn geweest zal Jens alleen verder reizen en reis ik de komende vier/vijf weken samen met Steef door Chili, Argentinië en Brazilië.

Liefs,

Lotte

  • 17 November 2014 - 18:11

    Carlijn:

    Lotte.... Ik ben zoo blij dat je het zo fijn hebt. Geniet ervan! Maar ik kan stiekem al niet meer wachten tot je weer terug komt. Hou van jou! <3

  • 17 November 2014 - 18:37

    Helma:

    Lief nichtje,
    Fijn om van je te horen, geniet nog maar van deze vier weken.
    Mis je wel, tot in december,
    Helma

  • 17 November 2014 - 18:57

    Cilla:

    Wat fijn weer een reisverslag! Mooi om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn. Op naar het laatste gedeelte van je reis. Geniet geniet geniet!!!

  • 17 November 2014 - 19:52

    Sylke:

    Wat gaat het hard meis! Maar wat een heerlijke verhalen weer!! Fijn om weer te lezen!
    Ga lekker genieten van het laatste gedeelte van je prachtige reis!! Het aftellen hier is inmiddels begonnen:)! Dikke kus.

  • 17 November 2014 - 21:14

    Ran:

    Heijjj Lotje,

    Leuk om je avonturen allemaal te lezen. Je geniet er goed van zo te lezen. Dat doe je goed! Exploring the world !! Ik heb zelf ook alweer geboekt. Als jij thuis komt mag ik alweer gaan hihi. Enjoy girlie !! X

  • 17 November 2014 - 22:00

    Eline:

    lieve Lot,
    Wat een reis! Echt gaaf!
    Geniet!!

    Liefs Eline xxx

  • 18 November 2014 - 17:18

    Ina:

    Hallo Lotte
    Leuk dat je zo geniet, ik verheug me elke keer weer wat van je te horen.

  • 19 November 2014 - 14:01

    Judith Been:

    Hoi lot,
    Wat heerlijk om je mooie reisverhalen te lezen. Vooral de ontmoeting met Elsa greep me erg aan. En wat ongelooflijk dat er in 5 jaar veranderd kan zijn. Heel veel plezier, het laatste stukje van je reis is nu echt begonnen. Voor je het weet zit je weer gezellig in Nederland! Liefs Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Lotte

Actief sinds 15 Nov. 2008
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 38727

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 16 December 2014

Van Guatemala stad naar Rio de Janeiro

12 Februari 2009 - 13 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: