Carnaval - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu Carnaval - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Bosman - WaarBenJij.nu

Carnaval

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

25 Februari 2009 | Bolivia, Sucre

Lieve Allemaal,

voor het eerst in mijn leven heb ik carnaval gevierd en wel in Oruro. DE plaats in Bolivia waar je carnaval moet vieren wil je het goed doen.

Vrijdagochtend lekker lang uitgeslapen want we wisten dat het een vermoeiend weekend zou worden. Na ons tas ingepakt te hebben kwam Elsa ons vol enthousiasme vertellen dat ze carnaval zou gaan vieren in Cochabamba en het huis tot en met woensdag van ons zou zijn. In eerste instantie dachten we oew lekker even het rijk alleen maar toen we zondagavond terug kwamen uit Oruro miste we der al. Vanavond is ze weer thuis en we kijken er nu al naar uit!

Carnaval in Oruro. Je moet het meegemaakt hebben. Na een busreis van 4 uur in een gammele bus met Jezus achterop kwamen we aan in Oruro. Met 9 nederlandse meiden en Valentino sliepen we op een kamer. Althans dat dachten we want het hostel bleek een school te zijn en ons kamer een klaslokaal waar 10 matrassen in lagen die je geen matrassen kan noemen. Het matras bestond uit wat bij elkaar gebonden stro. Wat af en toe heerlijk in je lijf prikte. En dan heb ik het nog niet eens over de wc´s gehad. AB-toernooi is er niets bij. De wc´s waren ubarhaupt te smerig voor woorden maar daar kwam ook nog eens bij dat deze wc´s niet door getrokken konden worden. Ik bespaar jullie verdere details. Gelukkig waren we met een hele leuke groep van 10 nederlanders en dat maakte de matrassen en wc´s een beetje goed.

Carnaval in Bolivia is totaal anders dan in Nederland. Carnaval in Bolivia betekend water gevecht, heel veel spuitbussen schuim en het liefst in je gezicht, een parade en veel drank.

Vrijdagavond kwamen we aan en zijn we direct de stad in gegaan. Met zijn allen hebben we gefeest en gedanst op een groot plein waar een DJ stond te draaien. Het was 1 groot feest tot we kennis maakte met de Boliviaanse mannen. Ik weet dat ik niet mag generaliseren maar ze hebben geen goede indruk op me gemaakt. Ze komen veelste dicht bij en begrijpen niet wat nee betekend (ook niet als ik het in het Spaans zeg). Het was echt een vleeskeuring, vrouwenhandel. Vreselijk.

De volgende ochtend vertrokken we in poncho, met waterpistool en spuitbus richting de parade. Eenmaal op de tribune plaats genomen te hebben hoopte we te kunnen genieten van de parade. Maar dit was niet het geval. Van de parade hebben we weinig meegekregen omdat we de ene na de andere waterball moesten ontduiken. Na een paar uur van water en schuim waren Juul, Kirsten, Miriam en ik het zat en zijn we terug gegaan naar het schooltje om heerlijk in het zonnetje bij te komen.

Na ´s avonds met zijn alle uit eten te zijn geweest zijn we opnieuw naar de tribunes gegaan om dit keer wel van de parade te kunnen genieten. Na een uurtje of 7 mag er namelijk geen watergevecht meer gehouden worden. Tot grote opluchting van ons. De parade was prachtig om te zien en het was fijn om te kunnen genieten van alle mooie dansen en alle mooie pakken in plaats van bezig te zijn met het ontwijken van waterballonnen. De waterballonnen maakte plaats voor drank en aangezien de Bolivianen hun grens echt niet kennen zag je op iedere hoek van de straat een dronken Boliviaan liggen. Letterlijk.

Helaas was carnaval niet alleen maar leuk en gebeurde er ook het nodige vervelende. Twee meiden zijn bestolen waarvan 1 heel haar portemonnee kwijt is en 1 alleen wat geld. Ook is een meisje naar het ziekenhuis gegaan omdat ze waarschijnlijk iets verkeerds gegeten had en niets meer binnen kon houden. Ze had heel erg last van krampen en heeft er even naar laten kijken. Gelukkig gaat alles weer goed en kon ze zondag gewoon weer met de bus mee naar La Paz.

De afgelopen twee dagen was er in La Paz ook nog carnaval. Nadat het ons maandag 2 uur had gekost (ipv 0,5 uur) om in La Paz te komen (we hebben uitgebreid geshopt) besloten we dinsdag lekker de hele dag binnen te blijven. Het watergevecht ging ook in El Alto door en het vuurwerk vloog je om de oren dus we waren blij met onze beslissing. Zeker toen het begon te hagelen en onweren en wij besloten onder een plaid Madagaskar 2 te kijken. Heerlijk!

Nu naar huis om Elsa haar carnaval verhalen te horen en die van ons te vertellen!

Liefs,

Lotte

  • 25 Februari 2009 - 18:35

    Steef:

    hey lieverd wat een verhalen weer!! leuk hoor ben jaloers, hier alles goed. Was leuk je ff te spreken over msn.

    meis geniet!
    dikke kus van ons allen

  • 25 Februari 2009 - 18:43

    Hannie:

    Lotte, dus dit Boliviaans Carnaval, hoe anders dan in Nederland!!
    Uitkomst dat jullie ook TV hebben, zie jullie al helemaal voor mij: lekker
    languit op bed, eten en drinken erbij! Even bijkomen.
    Veel plezier nog.
    Gr. ook van Henk, Michel en Ying.

  • 25 Februari 2009 - 19:52

    Frieda:

    Hee Lotte,
    wat heb je weer veel meegemaakt! Hoe lang ben je nou pas in Bolivia? En dan al zoveel indrukken opgedaan!
    Ik vind het leuk om je verhalen te lezen.
    Lukt het Spaans al een beetje (behalve dan "no" tegen opdringerige Boliviaanse mannen)!

    Liefs
    Frieda

  • 25 Februari 2009 - 20:12

    Tedje:

    hey girl
    heb je toch nog een beetje van het water meegekregen wat wij hier in nederland uit de lucht hebben vallen;)
    klinkt helemaal super dat carnaval!!! en om in het zonnetje bij te komen lijkt me helemaal heerlijk!!! ik ben jaloers, maar gun het je zó!!! lekker genieten en waar mogelijk je lekker laten verwennen;)
    hoe gaan de spaanse lessen??
    hele dikke zoen!

  • 26 Februari 2009 - 02:51

    Marja:

    He Lotte, 'eindelijk' je carnavalverhaal. Was benieuwd om erover te horen! Wat een andere cultuur joh! Een poncho met dubbelfunctie zeker: ook om de Boliviaanse mannen op een afstandje te houden?! Heerlijk dan zo'n avondje film! Geniet van alles, dikke kus

  • 26 Februari 2009 - 02:51

    Alexandra:

    Hahahaha wat een geweldige verhalen! Je maakt wel meteen wat mee jij!! Vervelend van die brovingen, gelukkig was jij geen slachtoffer! Neem je nu voortaan altijd een waterpistool mee om vervelende bolivianen af te houden?!
    Heel veel plezier en hoop snel weer een leuk verhaal te lezen! Dikke knuffel!

  • 26 Februari 2009 - 06:19

    Kirsten:

    Dronken Bolivianen en waterbalonnen.. Kan het nog mooier!

  • 26 Februari 2009 - 07:13

    Cilla:

    Lot!!

    Wat tof dat je carnaval hebt gevierd! Zo te lezen was het een ervaring op zich.

    Dikke kus meis!
    X

  • 26 Februari 2009 - 08:05

    Judith:

    Hey Lotje,

    De zus van Fem hier :). Ik heb net even je verhaal gelezen, in de baas z'n werktijd :). Leuk hoor! Erg stoer van je dat je dit allemaal doet! Wou dat ik dat lef had! Tot de volgende story...veel plezier! Kus Judith

  • 26 Februari 2009 - 08:24

    Lotte:

    Hey schat,

    Wat klinkt dat geweldig! Lijkt me zooo gaaf om zoiets mee te maken! Ben jij nog goed dronken geworden?! ;)

    Dikke zoen

  • 26 Februari 2009 - 09:26

    Anita:

    Hé Lief, volgend jaar Carnaval in Breda of misschien Rio???
    Wat een belevenissen, en van mij mag je wat de Boliviaanse mannen betreft zeeeer kritisch zijn!!!
    Ben benieuwd hoe Elsa dit allemaal ervaart, en Oma was ze ook mee, net als op mijn werk in de rolstoel?
    Heerlijk om je dan in een vertrouwde omgeving, onder een plaid terug te kunnen trekken.
    Lot, ik ga je snel bellen om je stem weer eens te horen.
    Dikke Zoenen

  • 26 Februari 2009 - 09:37

    Jessica:

    Hoi lieve Lot!

    Sorry dat ik zo weinig berichtjes schrijf, ik lees wel alles, maar weet nooit zo goed wat ik moet schrijven haha!

    Ik vind het wel echt super leuk om al je verhalen te lezen, je hebt echt al veel meegemaakt, terwijl je nog niet eens zo heel lang weg bent! Dus die 5 maanden die zul je vast overleven ;)

    Je staat trouwens zondag opgesteld om dames 3 te fluiten hahahaha! Grappig.

    Nou, geniet er van meis, en kijk maar vaak in je fotoboekje, dan vergeet je me tenminste niet ;)

    Doei lieverd! Love you kusss!!

  • 26 Februari 2009 - 16:55

    Sylke:

    Lieve Lot,
    Wat een domper zeg om te moeten concluderen dat de Boliviaanse mannen niet veel soeps zijn! Had stiekem toch mn hoop daarop gevestigd;)!

    Klinkt echt supergaaf die carnaval daar! Ben benieuwd naar nieuwe foto's!

    Dikke kus voor jou!

  • 27 Februari 2009 - 08:29

    Opa En Oma Hofstede :

    lieve Lotte,
    geniet volledig ,maar pas goed op je zelf.
    lieve groeten

  • 28 Februari 2009 - 10:19

    Alex (Troost):

    Hello form Down Under,

    Wat ben jij goed bezig met je blogs ben jaloers, al heb ik het niet heel slecht hier;)

    Geniet ervan kind en ik blijf je volgen al ga ik nu een periode reizen (eindelijk). Take care X

  • 28 Februari 2009 - 20:55

    Petra:

    Hey Lot,

    Carnaval daar is idd anders dan in Nederland. Ik heb gewoon in nederland Carnaval gevierd een stuk droger dan bij jou.

    Goed om te horen dat je veel dat het goed met je gaat en dat je er ook op uit gaat om alles mee te maken ook al kost het wat tijd ;-).

    Bij Rijswijk gaat de competitie weer beginnen. We gaan vechten voor handhaving zodat we volgend seizoen gewoon weer in de 2de klasse blijven spelen.

    Geniet en veel plezier daarin het mooie Bolivia.

    Groetjes Petra

  • 02 Maart 2009 - 15:50

    Lotte:

    Hey lieve Lot,

    We wachten allemaal op je volgende spannende verhaal. Iedereen wil graag op de hoogte blijven van je avonturen! Ik vraag me echt af wat je allemaal mee maakt daar, wat voor mensen je ontmoet, hoe de andere vrijwilligers zijn etc...

    Schrijf je snel weer wat? Is altijd super leuk om te lezen!

    Ik mis je!

    Dikke kus

  • 05 Maart 2009 - 12:27

    Steef:

    lotje waar blijf je , we missen je verhalen

    dikke kus

    steef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2009

Laatste foto's

14 Juli 2009

Mijn thuis komst

09 Juli 2009

Laatste berichtje vanuit Bolivia

28 Juni 2009

Lago Titicaca, Isla del Sol y Copacabana

26 Juni 2009

Oma Rosita
Lotte

Actief sinds 15 Nov. 2008
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 38736

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 16 December 2014

Van Guatemala stad naar Rio de Janeiro

12 Februari 2009 - 13 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: